Meet Charlotte Keulen
Charlotte Keulen is via The.NextGen BI developer bij KLM Health Services. Wij gingen onlangs bij haar op bezoek en stelden haar een aantal vragen over haar opdracht, dagelijkse werkzaamheden en de uitdagingen die zij tegenkomt. Zij belicht haar ervaringen, de spannende projecten waar ze bij betrokken is geweest en haar interesse in de levendige cultuur van The.NextGen.
Charlotte heeft een achtergrond in Neurowetenschappen, maar haar carrière heeft haar door verschillende functies geleid op het gebied van data en business intelligence. Ze is nu al 2 jaar onderdeel van het datateam bij de KLM Health Services. Zij werkt onder andere met medische data van reizigers, medewerkers van KLM en de data van de Travel Clinic. Haar werk omvat het verkrijgen van inzichten uit data om operationele efficiëntie te verbeteren en financiële besluitvorming binnen het bedrijf te ondersteunen.
Hoi Charlotte, wat leuk dat wij jou mogen interviewen. Zou jij wat over jezelf kunnen vertellen en over jouw achtergrond?
Natuurlijk! Ik ben 31 jaar en ik woon in Voorhout samen met mijn kat Madame Mimi. Ik ben afgestudeerd in Neurowetenschappen en daarna heb ik 7 jaar als orthopedagoog gewerkt. Uiteindelijk miste ik toch de technische kant en wilde ik ook meer onderzoek doen. Ik kwam terecht bij een bedrijf met data in de gezondheidszorg. Daar heb ik de overstap gemaakt naar BI development en ben ik begonnen met het bouwen van een dashboard met Power BI. Ik heb daar met plezier voor 2,5 jaar gewerkt en daarna heb ik de overstap naar KLM Health Services gemaakt.
Als je jezelf zou moeten omschrijven aan de hand van een film personage, wie zou dat dan zijn en waarom?
Christopher McCandless uit ‘Back To The Wild’. We leven natuurlijk in een hele moderne wereld, dat vind ik ook heel leuk, maar mijn droom op lange termijn is om meer in de natuur te leven. Maar ik houd niet van kamperen haha! Maar eenmaal op vakantie zoek ik wel altijd de natuur op en kan ik daarvan genieten.
Sinds wanneer werk je bij The.NextGen en hoe ben je bij ons terecht gekomen?
Ik ben begonnen bij The.NextGen in september 2022, dus nog niet zo heel erg lang. Mijn collega Jesse had het al een paar keer over The.NextGen gehad en vroeg of ik daar ook niet in geïnteresseerd zou zijn. Toen heb ik me georiënteerd en kreeg ik het nummer van Loeka. Ik had toen een gesprek met haar en Tom en er was meteen een klik.
Ik was aangenaam verrast door de cultuur van The.NextGen, dus dat speelde ook een grote rol bij mijn beslissing. Het stoffige imago van IT’ers bestaat nog steeds, maar dat klopt vaak niet meer. The.NextGen is dan ook een dynamisch bedrijf met een hele leuke cultuur. Hier zijn hele leuke mensen en er worden toffe events georganiseerd. Daarnaast is er ook nog een mooie community van NextGenners en dat spreekt mij echt aan. Je merkt echt dat The.NextGen heel veel aandacht en moeite in de community steekt, bijvoorbeeld via de kennissessies en vele evenementen. Ook kan je heel makkelijk een collega benaderen in hetzelfde, of zelfs een ander specialisme.
Hoe ben je vervolgens bij de KLM Health Services terecht gekomen?
Ik werkte voordat ik startte bij The.NextGen al voor de KLM Health Services. Toen heb ik dus contact gehad met mijn collega Jesse, die daar werkte via The.NextGen. Toen bleek dat het mogelijk was om bij de KLM te blijven werken via The.NextGen en dat leverde mij veel voordelen op. Dat was voor mij spannend, maar super fijn dat het gewoon zo kon.
Waar hou jij je mee bezig als BI developer?
Business intelligence gaat voornamelijk over: ‘hoe zorg je ervoor dat je bedrijf op een goede manier werkt, onderbouwd aan de hand van data.’ Je kijkt naar hoe het werkt en hoe het verbeterd kan worden. De data die hiervoor wordt gebruikt, wordt opgehaald uit verschillende bronsystemen, bijvoorbeeld gegevens uit het AFAS(HR) systeem zoals; werkuren en financiën, of uit het verzuim beheersysteem, zoals spreekuren, consultaties, trainingen, vaccinaties etc. Daarnaast heb je nog planningsagenda's voor reserveringen en verzuim, en keuringen; afspraken boeken en diagnoses.
Een grote hoeveelheid data dus, maar wat doe je dan met al die data?
Jij hebt dus uiteindelijk een grote hoeveelheid data. Wij zoeken in deze berg data naar verbanden en financiële/operationele voordelen of oplossingen. Nu ben ik bezig met inzicht verschaffen in het verzuim: hoe lang duurt dit, hoe verhoudt dit zich tot het aantal consulten, welke diagnoses worden er gesteld en wat is er de oorzaak van. Dit gaat per functie bij de KLM en kan fysiek zijn of psychisch. Ook kijken we naar financiële vragen zoals de omzet en eventuele kostenposten. Vervolgens maak ik rapporten van al deze data voor de business.
Hoe ziet jouw werkdag er over het algemeen uit?
Tegenwoordig werk ik voornamelijk van huis, maar wij hebben een vaste teamdag op kantoor op dinsdag, dat vind ik echt heerlijk. Als ik dinsdag naar kantoor ga, dan ben ik er rond 09.00. Ik zoek dan altijd een plek naast een collega, maar soms zit ik ook bij een ander team. Ik werk Kanban, dat is een vorm van Scrum, maar net iets flexibeler. We werken hiermee omdat we vaak ook dingen spontaan moeten oppakken, dus dat werkt dan fijner. Daarnaast werken we met Azure DevOps als takenbord en voor samenwerken.
Elke werkdag varieert heel erg, dus dat is ook fijn en houdt het interessant. We hebben wel een standaard werkmethode en vaste taken. Per project lopen wij ook dezelfde stappen door en zo hebben we een fijne vaste methodiek die ons helpt om elk project goed te structureren. Ook zit ik vaak met de business. Zij zijn de eindgebruikers van de Power BI rapporten die wij opleveren. Geregeld werken we samen met hen voor eventuele nazorg en optimalisatie. Omdat wij veel met privacygevoelige zorg gerelateerde data werken, zijn wij op dit moment ook bezig om ervoor te zorgen hoe wij meer informatie uit deze data kunnen halen zonder dat de privacy wordt geschonden.
Wat maakt deze opdracht zo leuk?
Het afgelopen jaar is er veel veranderd bij de KLM, er is nu sprake van veel meer structuur en een sterke visie. Het leuke aan mijn werk is de variatie in de onderwerpen waar ik mee werk, je bent zelden met één onderwerp bezig. Ik zit hier dus met veel plezier.
Wij hebben het er net al even gehad over dat je de cultuur van The.NextGen zo leuk vindt. Wat is je leukste ervaring met The.NextGen en de cultuur?
Ik heb heel wat evenementen bijgewoond en die waren allemaal ontzettend leuk. Ik mocht er zelfs al naar toe voordat ik officieel in dienst kwam. Vooral de Poker party, de kennissessies en de PyData evenementen sloten erg aan bij mijn interesses. Tijdens de kennissessies heb ik ook informatie opgedaan waaruit ik inspiratie heb kunnen halen voor mijn werk. Maar mijn leukste ervaring was toch echt het The.NextGen Zomerfeest. Dit was het grootste evenement van het jaar en ik heb er erg veel leuke NextGenners leren kennen en genoten van alle hapjes en drankjes.
Wij hebben erg genoten van ons gesprek met Charlotte. Haar werk is erg uitdagend en inspirerend. Vanuit The.NextGen doet het ons goed om te zien dat Charlotte zo goed op haar plek zit. Dit is iets waar wij altijd naar toe streven.
Wil je ook zo’n leuke opdracht als Charlotte? Wij hebben veel leuke en uitdagende projecten bij een grote groep opdrachtgevers. We zijn altijd op zoek naar de beste IT’ers om deze te vullen. Neem vrijblijvend contact op als je wilt weten wat wij voor je kunnen betekenen of check onze vacatures.