De unieke rol van een fieldmanager

"Bij ons draait het om jou. Jouw keuzes, jouw groei, jouw beloning." Het is meer dan een slogan – het is onze dagelijkse praktijk. Maar hoe wordt deze belofte waargemaakt? Een groot deel van het antwoord ligt bij onze fieldmanagers en hun unieke aanpak. We spraken met Tara van Riel, die als fieldmanager en community manager elke dag onze NextGenners (IT’ers) helpt het beste uit zichzelf te halen – op een manier die volledig is afgestemd op hun persoonlijke ambities én levensfase.

Wat is een fieldmanager?

Een fieldmanager bij The.NextGen is veel meer dan een traditionele manager of HR-professional - het is een persoonlijke ontwikkelingspartner die de brug vormt tussen de IT-professional, de opdrachtgever en The.NextGen zelf. Deze unieke rol combineert elementen van een coach, vertrouwenspersoon, loopbaanadviseur en een buddy. Fieldmanagers houden elke 6-8 weken persoonlijke gesprekken met hun NextGenners waarin ze niet alleen de professionele voortgang bespreken, maar ook aandacht hebben voor persoonlijk welzijn en ontwikkeling. Ze verzorgen daarnaast driehoeksgesprekken met klanten om feedback te verzamelen en evalueren, en diepgaande ontwikkelgesprekken waarin langetermijndoelen worden geformuleerd. Hun primaire doel? Het creëren en behouden van werkgeluk bij de NextGenners.

"Als fieldmanager zijn we er om de NextGenner echt te ondersteunen op alle vlakken," legt Tara uit. "We luisteren actief, stellen de juiste vragen en zoeken naar de 'haakjes' in het gesprek om hen écht te begrijpen. Een koetjes-en-kalfjes gesprek kan iedereen voeren, maar wij willen onze NextGenners de ruimte geven om te delen waar ze mee zitten en wat ze echt nodig hebben."

Wat deze benadering zo bijzonder maakt, is dat ze volledig is afgestemd op de persoonlijke situatie van elke IT-specialist. Een fieldmanager bij The.NextGen helpt niet alleen met technische ontwikkeling en projectkeuzes, maar ondersteunt ook bij het vinden van de perfecte balans tussen werk en privé.

Tara kijkt in de camera en lacht.
Tara op het podium tijdens het The.NextGen zomer feest met microfoon in hand. Drie NextGenners staan naast haar, waarvan er eentje in de microfoon praat .
Tara staat achter een tafel, blaadje in haar hand, en lacht in de camera.

Persoonlijk maatwerk voor elke levensfase

"Wat The.NextGen uniek maakt is dat het écht mensenwerk én maatwerk is," vertelt Tara enthousiast. "Een 28-jarige IT'er heeft andere ondersteuning nodig dan iemand van 56, en wij hebben ze allebei. Sommige NextGenners hebben gezinnen, anderen zijn veel op reis. Alles wat we doen is afgestemd op individuele behoeften."

Die persoonlijke aanpak gaat veel verder dan traditionele werknemer-werkgever relaties. “We doen echt creatieve dingen die overvloeien in de privésfeer," deelt Tara. "We komen op kraamvisite of gaan bijvoorbeeld naar de Efteling. De lijntjes zijn kort en het voelt meer als een huiskamersfeer dan een formele coaching-situatie."

Ontwikkeling op maat: van technische skills tot persoonlijke groei

"We beginnen altijd met het achterhalen van behoeften," vertelt Tara over haar aanpak. "Wil je architect worden, teamlead of juist een diepgaandere specialist? Op basis daarvan maken we een persoonlijk ontwikkelingsplan."

Dit plan omvat zowel technische als persoonlijke vaardigheden. "Soms werken we aan certificeringen en hard skills, maar net zo vaak aan persoonlijke coaching. Een NextGenner had bijvoorbeeld een verstoorde werk-privé balans door te veel avondwerk. Na een aantal coachingsgesprekken heeft hij een normaler werkritme ontwikkeld, waardoor hij meer tijd heeft met zijn partner, beter slaapt en zich gewoon beter voelt."

De fieldmanager werkt hierbij nauw samen met de accountmanagers, die de markt door en door kennen en de laatste ontwikkelingen en trends aan de fieldmanagers doorgeven. "Zij zien wat er nodig is, en wij maken die context duidelijk voor de NextGenner. Zo blijven onze IT'ers up-to-date met de nieuwste technologieën en marktontwikkelingen."

De kracht van de The.NextGen community

Naast haar rol als fieldmanager is Tara recent benoemd tot community manager. "Ik vind het allerleukst om mijn creativiteit te gebruiken," vertelt ze. "In mijn nieuwe rol kan ik leuke dingen bedenken voor iedereen, niet alleen voor mijn groepje. Ik kan mensen samenbrengen, dingen organiseren, en blijheid creëren op een manier die bij mij en bij hen past."

De community van The.NextGen kenmerkt zich door een mix van technische kennisdeling en informele momenten. "Wat ons uniek maakt, is dat wij het heel leuk vinden om met like-minded specialisten te zijn. We vinden het leuk om technische kennis met elkaar te delen, maar dat is niet het belangrijkste wat ons bindt. We vinden het allemaal tof om leuke dingen te doen bij interessante klanten, en dan in een informele setting wat stoom af te blazen."

Deze community wordt versterkt door een variatie aan events. "Wij zorgen voor tech events met vette sprekers die focussen op de groei-mindset, waar je echt kennis komt halen en geïnspireerd raakt. Daarnaast organiseren we laagdrempelige events in kleinschalige setting, én grote events zoals summer drinks en kerstmarkt waar familie mee mag. Er is een goede mix tussen tech events en gezellige events, zowel grootschalig als kleinschalig. Er zit voor iedereen wat tussen."

Teamfoto van team Tara tijdens een fieldmanagement uitje.
Tara plakt een stick-note op een papier met drie NextGenners op haar heen.
Marc Tigchelaar presenteert tijdens de Masterminds Day XL

'Skip the ordinary' in de praktijk

The.NextGen staat voor 'Skip the ordinary', en dat is meer dan een slogan. Het is iets dat bij iedere fieldmanager leeft en het maakt dat ze in elke situatie proberen mee te denken en net iets meer doen. Tara geeft een voorbeeld van een moment dat nog steeds heel erg bij haar leeft: "Een NextGenner had zijn vader verloren die in het buitenland woonde. Het was een stressvolle tijd met veel regelzaken. Ik wilde hem graag helpen. Hij moest naar Zwitserland om zijn vaders spullen te halen en hij zou wel drie keer op en neer moeten. Ik ben toen meteen naar mijn manager gegaan met het idee om een verhuisbus voor hem te regelen. Er werd meteen gezegd: 'Ja, is goed.' Dankzij die verhuisbus kon hij in één keer naar Zwitserland en terug, in plaats van drie keer op en neer met de auto."

Groeien in een bruisende omgeving

Voor Tara maakt één aspect haar het meest trots: "Het is misschien een open deur, maar de manier waarop iedereen samen wil groeien is bijzonder. Zowel de NextGenners als onze field- en accountmanagers werken continu aan hun ontwikkeling. Er heerst een open feedbackcultuur waarbij mensen elkaar uitdagen."

"De organisatie is in 2,5 jaar sterk veranderd, maar de positieve energie – die scale-up vibe – is gebleven. Mensen zeggen vaak: 'Het bruist echt bij jullie.' Dat maakt me trots, dat we dat enthousiasme hebben behouden."

Is The.NextGen iets voor jou?

"Ga op je gevoel af," adviseert Tara IT'ers die overwegen bij The.NextGen te werken. "Kom naar een event, breng een dagje door op ons kantoor. Proef de sfeer en voel of het bij je past. Vraag een kennismaking aan met een fieldmanager of NextGenner. Als je de NextGen beleving eenmaal hebt ervaren, kun je een goede inschatting maken of dit jouw volgende stap is."

Geen standaardaanpak, maar maatwerk dat perfect aansluit bij jouw ambities en levensfase. Of je nu wilt groeien in expertise, impact of salaris, The.NextGen zorgt dat je het maximale uit je IT-carrière haalt.

Ready to grow in life? Join The.NextGen en ontdek hoe een persoonlijke fieldmanager jouw IT-carrière naar een hoger niveau kan tillen. Bekijk onze vacatures hier of kom langs op een van onze events.

Werken met een fieldmanager als Tara?

Solliciteer nu!